De câte ori nu ai avut un conflict cu un coleg de muncă din cauză că acesta avea o personalitate dificilă? Pentru a te ajuta să gestionezi mai ușor relațiile cu toți colegii în acest articol vei afla mai multe despre personalitățile dificile. De asemenea, vei afla care sunt cele mai bune metode prin care să te înțelegi mai bine cu acești colegi la locul de muncă. 

 

   1. Anxiosul

Din păcate, anxietatea afectează peste 4% din populație la nivel global. În ciuda acestui lucru, există persoane care nu suferă de această afecțiune, dar care prezintă un comportament similar persoanelor cu anxietate. 

Cu siguranță ai avut sau ai un coleg de birou care mereu are câte o frică. Fie că este vorba despre un proiect nou în care îi este teamă să se implice, sau de o activitate desfășurată la locul de muncă pe care el o evită, colegul anxios preferă să fie mereu în zona de confort. 

Cum să gestionezi relațiile cu persoanele anxioase

Dacă ești managerul unei persoane anxioase nu uita să îi oferi feedback constant și să pui mai mult accent pe feedback-ul pozitiv. Astfel, acea persoană nu va suferi mereu de teama că face ceva greșit sau că există șanse să fie dată afară oricând. 

Dacă ai un manager anxios, care nu dorește să facă nimic inovativ de teamă trebuie să comunici cu el și să îi explici că are tot suportul tău și al echipei. Reține că și team leaderii sau managerii apreciază și au nevoie de feedback pozitiv din când în când. 

 

    2. Pasiv-agresivul

Colegii pasiv-agresivi sunt aceia care se supără din orice, dar nu doresc o confruntare. De cele mai multe ori aceste persoane evită confruntările tot din frică, dar au alte metode a-ți arăta că au o problemă sau că i-ai supărat. 

O persoană pasiv-agresivă nu acceptă feedback-ul negativ și nu îi place să primească indicații odată ce a început să lucreze la un proiect. 

Cum să gestionezi relațiile cu persoanele pasiv-agresive

Dacă ai un coleg care este pasiv-agresiv încearcă să nu îl cerți atunci când îi spui ce a făcut greșit, ci să îi spui ce mai poate fi îmbunătățit. Persoanele pasiv-agresive trebuie să se ocupe de sarcini clare și concise, nu de task-uri pe partea de creație sau design deoarece nu vor integra niciodată feedback-ul oferit de manager sau de colegi. 

 

    3. Pesimistul

Pesimiști sunt acei colegi care îți spun că proiectul nu va fi gata la timp, că bugetul nu este destul de mare și că orice se implementează este fără succes. Atunci când lucrezi în echipă cu un pesimist este foarte greu să îți duci sarcinile la final doar din cauza faptului că pesimistul va găsi mereu un motiv pentru care proiectul va eșua. 

Acestă atitudine negativistă nu face decât să taie din productivitatea și motivația colegilor de echipă. Deși ajungi să te obișnuiești cu o persoană pesimistă, este posibil să preiei din mentalitatea sa. De aceea, este bine să îi asculți punctul de vedere, dar să eviți să adopți aceeași atitudine. 

Cum să gestionezi relațiile cu persoanele pesimiste

Nu începe o discuție în contradictoriu cu o persoană pesimistă pentru că nu ai nicio șansă să câștigi. În schimb, le poți oferi soluții sau o altă perspectivă la care ei nici nu se gândesc. Atunci când echipa voastră reușește să ducă un proiect până la capăt, nu încerca să îl faci să admită că nu a avut dreptate. 

Dacă managerul tău este cel care nu crede că veți reuși, cel mai bine este să îi demonstrezi contrariul. Desigur, nu folosi un ton superior și nu intra într-o discuție contradictorie, doar arată-i că ați finalizat proiectul sau sarcina cu succes. 

 

4. Expertul

Știi și tu acel coleg care are senzația că le știe pe toate? Da, el poate deveni iritant. Expertul își dorește să demonstreze cât de pregătit este, că are mereu un răspuns la orice problemă și că este capabil să rezolve orice sarcină fără ajutor. 

Atunci când este supervizorul tău, expertul îți arată mereu că modul tău de execuție este greșit și că doar el știe cum să rezolve sarcinile corect. Atunci când aștepți feedback de la el să nu crezi că va fi unul pozitiv pentru că expertul va găsi mereu câte un lucru pe care trebuie să îl faci așa cum spune el, nu cum ai făcut tu. 

Cum să gestionezi relațiile cu un expert

Din păcate, nu vei putea să îi demonstrezi că și soluția găsită de tine duce la același rezultat. Așa că de multe ori va trebui să faci cum spune el. Acceptă feedback-ul lui, dar integrează doar părțile pe care le consideri esențiale și argumentează de ce ai refuzat anumite observații. 

Atunci când managerul tău face parte din categoria expertului cel mai bine este să îl lași să își expună punctul de vedere și să faci așa cum ți-a propus el. Dacă soluția dată de el nu este cea ideală, este bine să discuți cu un superior înainte de a intra în conflict cu managerul tău.

 

     5. Perfecționistul

Deși poate semăna cu expertul, perfecționistul nu pretinde că le știe pe toate, ci își dorește ca fiecare sarcină să fie rezolvată perfect, fără nicio greșeală. Perfecționistul va găsi mereu ceva de corectat, de editat sau de modificat. 

Atunci când primește o sarcină perfecționistului îi va lua o perioadă mai lungă de timp înainte să îți prezinte ceea ce a făcut. Chiar și când este propria muncă, perfecționistul tot găsește ceva greșit sau care poate fi îmbunătățit. 

Cum să gestionezi relațiile cu un perfecționist

Atunci când managerul tău este perfecționist, este indicat să îl întrebi de ce vrea să faci modificările sugerate de el. Astfel, vei afla care este raționamentul din spatele feedback-ului negativ, dar și dacă este necesar să modifici ceea ce ți-a indicat el. 

În cazul în care ai un coleg perfecționist care trage mereu de timp la proiectele de echipă încearcă să îi explici că nu totul trebuie să fie perfect și că anumite detalii se pot adăuga sau modifica pe parcurs. Done is better than perfect! 

 

Concluzie

În fiecare zi vei da de personalități dificile la locul de muncă. Deși este indicat să le eviți, de cele mai multe ori acest lucru este imposibil. De aceea, este bine să înveți tu cum să comunici eficient cu ei, să îi faci să se simtă înțeleși și apreciați, dar să îți susții și ideile tale, mai ales dacă știi că soluția ta este mai bună.