Dacă ți s-a recomandat să lucrezi de acasă pe perioada pandemiei pentru a contribui la încetinirea răspândirii virusului, probabil că inițial te-ai bucurat. E evident o idee extraordinară: ajungi să economisești timpul pe care îl petreceai de obicei în trafic și, în plus, lucrezi dintr-un mediu confortabil - propria ta casă. 

Lucratul de acasă poate să pară un lux, chiar. Fără să mai fii nevoit să faci naveta, cu toate gustările la îndemână și îmbrăcat în pijamale toată ziua. Însă mediul tău confortabil de acasă este un „teren minat”, căci te poți lăsa foarte ușor distras, ajungând la procrastinare și la a te simți complet copleșit de task-uri. De aceea trebuie să știi cum să continui să lucrezi eficient de acasă.

 

Ce este mai exact procrastinarea?

Procrastinarea este una dintre principalele bariere care te împiedică să te ridici, să înfrunți provocările vieții cu fruntea sus și să trăiești fix cum ai visat. Atunci când procrastinezi, în loc să faci ceva important, ajungi să te pierzi în diverse alte activități banale, care îți mănâncă timp prețios.

Dacă ar fi să încercăm să definim exact procrastinarea, am putea spune că reprezintă acțiunea de a amâna lucruri, intenționat sau în mod obișnuit. 

Cu toții știm că oamenii, în general, regretă mai mult lucrurile pe care nu le-au făcut decât cele pe care le-au făcut. Pe lângă asta, sentimentele de regret și vină ce apar din cauza unor oportunități ratate sunt mult mai pregnante de-a lungul vieții.

Uneori, putem avea impresia că avem toate oportunitățile la buricele degetelor, însă tot nu reușim să profităm de ele. Atunci când procrastinezi, pierzi de fapt timpul pe care puteai de altfel să îl investești în ceva cu adevărat semnificativ. Dacă reușești să înfrunți acest „dușman”, vei putea să te bucuri de adevăratul potențial al vieții. 

Adevărul este că procrastinarea se referă mai mult la dimensiunea emoțională decât la faptul că ar fi oamenii leneși din fire sau că nu se pot descurca cu deadline-urile. De fapt, ajungem să amânăm ceea ce avem făcut pentru a ne menține fericiți pe moment - ceea ce are sens, cel puțin până în punctul în care trebuie să înghesuim 2 săptămâni de muncă într-o noapte albă.

 

Cum ne afectează procrastinarea?

Cu toții am procrastinat de-a lungul vieții, fie că ne-am dat seama sau nu, chiar cu regularitate. Ni se întâmplă chiar și într-o zi obișnuită la birou, unde ne spunem că suntem ocupați până peste cap, însă stăm și ne verificăm e-mailurile neîncetat, ascultând de fapt un podcast de comedie la căști. Ajungi să nu te mai poți concentra întru totul asupra niciunui task trecut în agendă pe ziua respectivă. 

 

Studiile au demonstrat că oamenii care procrastinează în mod constant au un nivel mai înalt de stres, deoarece procrastinarea este modul în care mintea încearcă să îndepărteze anxietatea. Întrebările de tipul „Oare voi reuși să fac asta perfect?”, „Ce va crede managerul meu?”, „Ce părere vor avea colegii din echipă?” sunt de fapt cele care te macină și te aduc în punctul în care ajungi să amâni sarcinile pe care trebuie să le îndeplinești. Căutând o alinare pe termen scurt ajungi de fapt să îți sabotezi singur cariera pe termen lung.

Când eviți un proiect, de fapt eviți temporar să te simți judecat de cei din jur. Este un paradox, căci, evitând presiunea, amplifici efectul presiunii la final. Cu cât se apropie mai mult termenul de predare al proiectului tău, cu atât te simți mai stresat, iar pe termen lung, procrastinarea îți va afecta productivitatea și, în fond, succesul în carieră.

Chiar dacă, în munca de zi cu zi de la birou, ajungi să te menții productiv, parcă acum că lucrezi de acasă îți este din ce în ce mai greu să eviți procrastinarea. Și, până la urmă, cine te-ar putea învinovăți? În fiecare zi, ești înconjurat de aceleași ziduri pe care deja le cunoști foarte bine. Nu ai niciun coleg pe aproape cu care să mai dezbați o știre sau să râzi la un meme. Iar câinele deja l-ai plimbat de 3 ori azi, însă începi să iei în considerare o a 4-a oară. Doar ai nevoie de aer curat, nu?

 

De ce trebuie să evităm procrastinarea?

De regulă, procrastinezi pentru a evita să faci ceva când te temi de rezultatul muncii tale. Este atât de simplu. Iar când lucrezi de acasă, acest lucru devine și mai clar: nu este nimeni care să te atenționeze sau care să îți țină condica pentru cum alegi să îți petreci timpul. Este ca și cum ai avea permisiunea de a procrastina, de a nu te simți vinovat când pierzi timpul aiurea, pentru că nu ești la birou și poți face ce vrei tu. Doar că.. nu prea e așa.

Dacă vrei să finalizezi ceea ce ai de făcut, trebuie să te oprești din a mai evita să lucrezi.

Înțelegând de ce amânăm ne va permite să dezvoltăm propriile noastre strategii eficiente de a combate procrastinarea.  Adică „să nu mai lăsăm pe mâine ce putem face azi” - așa cum spune foarte bine și proverbul din popor.

Mit: „Oamenii sunt mult mai productivi când se simt sub presiune”

Studiile au demonstrat că situația este de fapt fix opusul acestui mit. Amânarea lucrurilor pe care le ai de făcut creează mediul propice pentru stres, sentimentul de vinovăție și ineficiență.

 

Cum poți evita procastinarea?

1. Creează-ți o rutină

Fiind fără programul obișnuit de lucru de la birou, probabil ai tendința de a amâna momentul în care te dai jos din pat să îți începi ziua, însă asta te poate face să te simți chiar mai obosit decât dacă te-ai fi trezit cu 2 ore mai devreme. 

Pune-ți alarma să sune devreme, trezește-te, fă-ți un duș, bea cafeaua, citește o carte sau un blog, dacă dorești, dar apoi apucă-te de muncă. O rutină sănătoasă pentru lucratul de acasă trebuie, ideal, să înceapă cu momentul în care te așezi pe scaun și îți pornești laptopul de muncă. Și nu, o rutină nu poate fi una sănătoasă dacă începe cu o tură de 3 ore de Netflix înainte de a te apuca efectiv de muncă. 

 

2. Păstrează pijamalele doar pentru somn

Lucratul de acasă îți oferă mult mai multă libertate, însă asta nu înseamnă că ar trebui să lucrezi întins pe burtă în pat, încă în pijamale, cu agenda, telefonul și toate hârtiile împrăștiate peste cuvertură. 

Nu spunem că ar trebui să lucrezi de acasă îmbrăcat în cele mai elegante haine ale tale, însă s-a demonstrat că renunțarea la pijamale are un impact pozitiv asupra job-ului. Iar pijamalele le poți îmbrăca din nou la finalul zilei de lucru - ia-o ca pe o altă modalitate de a separa munca de relaxare.

 

3. Dedică un spațiu special „biroului de acasă”

S-a dovedit că alocarea unui spațiu special pentru lucru are un impact pozitiv asupra productivității. Biroul de acasă poate fi chiar o zonă a mesei de bucătărie, un spațiu lângă un fotoliu sau o altă cameră din casă - alegerea unui spațiu dedicat poate promova concentrarea și creativitatea. Așa că alege-ți spațiul potrivit și încearcă să îl menții curat, ordonat și liber de orice lucruri care ți-ar putea atrage atenția pe parcursul zilei de lucru.

 

4. Începe-ți ziua cât mai devreme

Încearcă să îți începi programul cât mai curând, cu cel mai simplu task pe care îl ai pe agenda zilei. Nu contează dacă asta înseamnă că tot ce trebuie să faci este să creezi un document, să faci o listă sau să adaugi un titlu potrivit unui email. Important este să începi de undeva și să îți intri în starea de spirit necesară. Deși poate părea ca un sfat mult prea simplu ca să fie și de efect, în momentul în care îl vei pune în practică zi de zi vei putea simți o diferență.

 

5. Determină când ești tu cel mai productiv

Cu toții ne-am obișnuit cu programul pe care îl aveam de obicei la birou, însă nu cu toții suntem cei mai productivi între 9 și 18. Poate ție îți vine la îndemână să te trezești mult mai devreme și să îți închei ziua de lucru după-amiaza. Sau poate ești mai productiv în timpul nopții. Dacă vei afla când ești tu cel mai creativ și productiv, vei putea să îți organizezi agenda cu siguranța faptului că atunci te vei putea concentra cel mai ușor pe ceea ce ai de făcut.

 

6. Folosește tehnica „Pomodoro”

Tehnica Pomodoro este destul de cunoscută, însă nu multă lume ajunge să o și aplice zi de zi. În contextul actual, este foarte potrivită pentru lucratul de acasă și pentru a combate procrastinarea. După ce ți-ai stabilit o rutină și ți-ai organizat sarcinile pe care le ai de făcut, poți porni cronometrul Pomodoro - acesta va cronometra 25 de minute de lucru, apoi 5 minute de pauză. După 2-3 seturi, poți lua o pauză mai lungă, de 15 sau chiar 30 de minute. Faptul că te cronometrezi te va ajuta să rămâi concentrat pentru 25 de minute.

 

7. Liste, liste, liste

Când îți notezi în agendă task-urile pe care vrei să le îndeplinești, e posibil să ai tendința de a nota mult mai multe decât vei apuca efectiv să faci, ceea ce te va face să te simți anxios, frustrat și te va îndemna la și mai multă procrastinare. Ce poți face, în schimb, este să îți notezi de lunea tot ceea ce vrei să realizezi în acea săptămână de lucru și apoi să împarți sarcinile mari în unele mai mici, pe care să le poți îndeplini cu ușurință până la venirea weekendului. 

Este adevărat că libertatea pe care ți-o oferă lucratul de acasă se poate transforma foarte ușor într-un adevărat haos. De aceea este important să îți poți găsi un echilibru sănătos între viața personală și cea profesională. Iar procrastinarea te va împiedica să faci chiar acest lucru, dacă îi vei permite. 

 

Încearcă să aplici sfaturile de mai sus și nu-ți fie teamă să le modifici și să le adaptezi personalității tale. Contează să îți găsești un stil de lucru pentru acasă, care să îți asigure eficiența, creativitatea și productivitatea.

Tu cum combați procrastinarea de obicei?