Un procent de 86% dintre angajați și manageri indică lipsa de colaborare sau comunicarea ineficientă pentru eșecurile la locul de muncă, conform unei statistici SalesforceLipsa clarității, a transparenței și a colaborării între oameni duce la greșeli, sau cel puțin așa percepe un procent covârșitor dintre noi.

 

Dar ce se întâmplă oare în intervalul dintre cele două momente, între comunicarea deficitară și greșeala în sine? Poate fi prevenită totuși greșeala? Și dacă da, cum?

 

Primul element care începe să plutească deasupra unei echipe care nu înțelege, care nu are toate datele despre ce are de făcut, pași de urmat sau scopul pentru care e necesar să fie urmate anumite proceduri, est Zvonul.

Dl. Zvon își face simțită prezența la pauze de cafea reală sau virtuală, în chat-uri sau discuții pe Whatsapp. Apare timid, parcă să testeze dacă are pământ fertil unde să crească, pentru ca ulterior să domine conversațiile celor implicați. Dl. Zvon are capacități fantastice în a-și implanta rădăcinile în percepțiile celor ce îi fac puțin spațiu. Deși privit cu neîncredere în prima fază, timpul este marele aliat al zvonurilor și pe măsură ce nu se intervine, acesta va reuși să ocupe locul informațiilor corecte și clare.

Dacă ești într-o poziție de conducere și ajung la tine informații eronate despre o anumită situație, cel mai potrivit moment să iei măsuri este ACUM.

Probabil deja știi, însă simt că este foarte important să ai în vedere că acest fenonem este normal să aibă loc. Oamenii caută validări în părerile celorlalți, caută confirmări a ceea ce au perceput. Există de asemenea riscul că dacă se intervine în acest moment de pe o poziție de forță, zvonul să devină și mai adânc implantat în opinia generală.

E necesar să intervii, însă cu blândețe, cu înțelegere și cu disponibilitate de a oferi toate detaliile ce nu sunt clare. Asigură-i pe cei cărora li te adresezi că ești mereu dispus să le răspunzi la întrebări. Fii autentic când spui asta.

În cazul în care nu se intervine, să știi că Dl. Zvon vine după el cu un alai de alte fenomene demne de luat în seamă. Primele care își fac simțită prezența sunt stresul și presiunea, generate la rândul lor de informații neclare sau incomplete. În lipsa unor detalii ce ar face lumină și ar oferi răspunsuri întrebărilor oamenilor, aceștia vor începe să simtă frica de greșeală, ceea ce ulterior duce la o și mai gravă lipsă de siguranță psihologică.

Imaginează-ți următorul scenariu: apare zvonul în compania în care lucrezi că va exista o scădere a salariilor în funcție de performanța dovedită.

Zvonul va genera o stare generală de stres pe această temă care ulterior îi va face pe oameni foarte atenți la ce și cum lucrează. Și, să fim sinceri, deși ni se cere să avem rezistență la stres, munca ce generează idei, ce este constructivă și creatoare nu poate să aibă loc într-un mediu care este tensionat.

Gândind din perspectiva evoluționistă, aceste două moduri de gândire se diferențiază în funcție de situație. Dacă percepem pericol, vom direcționa toate resursele noastre către supraviețuire. Dacă înțelegem că există posibilitatea unei recompense, vom deveni creativi în ideea de a o obține.

Revenind la exemplul de mai sus, va fi generat un mediu de neîncredere, iar printre membrii echipei o competiție nesănătoasă în care fiecare va vrea să „dea bine”.  De aici, ne vom învârti într-un cerc ce va urma regula „bulgărelui de zăpadă”.

Nesiguranța psihologică la locul de muncă va genera și mai multe discuții, formarea de bisericuțe și deja discutăm de o a doua generație de zvonuri ce iau naștere în acest moment. Sub greutatea proprie, lucrurile vor lua o amploare ce greu va fi stopată.

Zvonul este un flagel ce împânzește orice grup de oameni care nu comunică real, eficient. Zvonul poate pune în pericol potențialele din echipa pe care o conduci și poate fi sursa unor situații greu de rezolvat. Cu atât mai mult într-un context pandemic în care comunicarea are mult de suferit în lipsa unui contact direct, întoarcerea la înțelegere, disponibilitate și deschidere ne poate ajuta să facem mai bine față acestor provocări.

Dacă ești la cârma unei echipe, tu cum te asiguri că mesajul tău este transmis și înteles clar, corect și transparent?