Nu știm cât va dura pandemia. Știm însă sigur că șomajul se află în creștere peste tot în lume. Mai știm că Europa, cu toată infuzia de capital a U.E., va intra în recesiune. Lumea se schimbă sub ochii noștri, iar o mulțime de incertitudini se profilează la orizont. Cu toate acestea există posibilitatea de a ne securiza locul de muncă, în paralel cu aplicarea pentru un job nou.

 

Ce putem face?

1. Să fim: rezistenți, flexibili și să ne adaptăm oricărei situații

Literatura de specialitate a introdus în circulație prescurtarea RAFT(rezistență, adaptabilitate, flexibilitate și grijuliu). Fiecare dintre aceste abilități poate răspunde provocărilor acestor timpuri.

Rezistența se referă la cât de viguros, puternic te poți menține. Adaptabilitatea este o abilitate necesară în orice situație, dar în mod special acum. Flexibilitatea are în contextul actual darul de a te face să poți ”juca” orice rol. Grijuliu înseamnă o atenție sporită în relațiile cu toți colegii, cu accent deosebit pe respect și comunicare.

Toate cele patru abilități (necesare în orice vremuri ) au în centrul lor Rezistența. Celelalte trei mențin înaintarea bărcii. Rezistența te motivează să tragi la vâsle și să ții sub control necunoscutul.

Nimic din cele menționate până acum nu trebuie să ne oprească evoluția. Fiți tot timpul conectați la ce schimbări au loc în compania voastră, dar și în ramura de profil. Cercetați schimbările și vedeți unde job-ul vostru poate deveni util. Vedeți ce proiecte apar, ce noi task-uri se propun. Pe scurt, răspundeți oricărei cerințe la care sunteți solicitat, chiar dacă nu este în job description.

Nu uitați să fiți înțelegători (cât este posibil) cu managerul vostru, cu echipa din care faceți parte și cu fiecare coleg din companie. Încet, dar cu siguranță, poziția voastră se va consolida, devenind un coleg apreciat pentru solicitudinea sa. Astfel deveniți cu adevărat un partener apreciat și respectat.

 

2. Dezvoltați-vă gândirea creativă

Dacă rămânem doar la stadiul: flexibil și adaptabil riscăm instalarea rutinei de fiecare zi. Folosiți-vă invenitivitatea și creativitatea, „punând pe masă” idei noi. Mai mult ca oricând, acum, este nevoie de creativitate pentru a depăși obstacolele pe care nu le-ați întâlnit până în acest moment.

Știm cu toții că vă veți lovi de celebra comoditate: „era bine cum făceam înainte”. Nu vă lăsați descurajați de manifestările ostile. Ideile „proaste” sunt peste tot.

Claire Telling, CEO la firma de recrutare Grace Blue (firma furnizează angajați pentru Amazon, Coca-Cola, Ford,New York Times, Spotify și Lego) atrăgea atenția asupra „inventivității și creativității pentru rezolvarea problemelor” pe care le au companiile în pandemie. Ea ne spune direct: „acei oameni care gândesc diferit în fața provocărilor și care aduc soluții ingenioase vor fii foarte căutați.”

Pe aceeași poziție se situează și Vivian Chen, CEO la Rise (o platformă pentru angajarea femeilor), care spune răspicat: „Acum, mai mult ca oricînd, sunt căutați oamenii care pot rezolva problemele dureroase ale companiilor.”

 

3. Continuați să învățați

Întotdeauna, chiar înainte de pandemie, au apărut tehnici noi de marketing, strategii inedite de vânzare și, nu în ultimul rând, tehnologii noi. Nu ezitați, atunci când sunteți atrași de ceva nou, să învățați cât mai repede și, tot așa de repede, să aplicați.

Asimilarea unor abilități și cunoștințe noi trebuie făcută step by step. Concentrați-vă pe ce vă place, pe modalitățile prin care rețineți mai ușor informațiile. Fiecare dintre noi are un alt moment al zilei în care este mai productiv, mai puternic.

Chiar dacă învățați sau asimilați doar pentru job-ul vostru, faceți un pas înainte urmărind „imaginea de ansamblu.” Fiți pregătiți în cazul în care apare necesitatea unei mutări. Nu pierdeți din vedere dezvoltarea unor domenii chiar în timpul pandemiei: comerțul online, strategiile digitale, manageriatul noilor domenii din sănătate sau evoluția lanțurilor de aprovizionare. Asimiliați abilități care pot să vă fie utile pentru aceste domenii.

 

4. Faceți lucrurile din mers

Nu exgerăm când spunem că înainte de pandemie companiile își permiteau luxul să-și propună mai multe planuri sau strategii de dezvoltare. Dispuneau de TIMP. Acum angajatorii pivotează între diferite modele de business, dorindu-și să găsească angajați capabili nu numai să ofere soluții dar și să le execute. Pe scurt: faceți lucrurile din mers și repede.

Vor reuși cei care, indiferent de task (importanță, spectaculozitate), vor dovedi putere și tenacitate. Cei care vor fii determinați și dedicați unei soluții pe care au propus-o și tot ei pot s-o rezolve.

Aceștia vor fi cei mai căutați!

 

5. Empatia, un element esențial în orice faceți

Aceeași Claire Telling referindu-se la păstrarea job-ului afirmă: Acei angajați care aduc empatie colegilor și clienților sunt cei pe care îi veți vedea în ascensiune și alături de care veți fi bucuroși să lucrați.” Considerată o abilitate soft, empatia este cunoașterea realității prin intuire afectivă.

Este foarte adevărat că implică un efort mental, dar puneți-o la lucru printr-un simplu pas: întrebați colegii ce fac și dacă îi puteți ajuta. Mergeți mai departe ascultându-i, oferindu-le ajutorul pe care-l puteți da. Dovediți deschidere spre oricine vine spre voi.

Viața de fiecare zi, într-o realitate prea puțin cunoscută, creează sentimente de insecuritate și nesiguranță. Nu există garanții pentru ziua de mâine.

Încercați să puneți în mișcare sfaturile propuse. Cu siguranță vă vor ajuta să vă întăriți poziția deținută în interiorul companiei.

Nu uitați: în paralel asimilați și dezvoltați noi abilități pentru momentul când vă veți decide să explorați o nouă oportunitate.