A trecut mult timp de când nu ai mai accesat a doua pagină a unei căutări pe care ai făcut-o pe Google, nu-i așa? De cele mai multe ori, răspunsul pe care îl vrei se găsește în primele 5 link-uri afișate. Iar magia din spate se numește SEO – Search Engine Optimization (optimizare pentru motoarele de căutare). SEO este practica de a crește cantitatea și calitatea traficului unui website prin intermediul rezultatelor organice din motorul de căutare, conform MOZ .

Marketingul este un domeniu în care se găsesc job-uri chiar și pe timp de pandemie, iar SEO e o disciplină care îmbină creativitatea cu analiza de date. Specialiștii SEO sunt căutați, piața muncii este competitivă, iar salariile pot ajunge și la 1.000 de euro.

Pentru o carieră de succes în SEO, este fundamental să fii genul de persoană care se gândește întâi la obiectivele business-ului. La fel de important este să îți dezvolți o gândire de om de marketing care poate analiza experiența utilizatorului - de la search-ul pe un motor de căutare la interacțiunea cu brandul la vânzarea unui anumit produs. 

SEO este o disciplină de marketing, însă nu e numai despre scriere de conținut, ci și despre crearea de strategii și disponibilitatea de a audia și a descoperi lucruri ascunse care pot fi îmbunătăție în orice parte a unui website. Iată câteva cunoștințe și aptitudini specifice care te vor ajuta să te diferențiezi de restul candidaților atunci când vei lua în considerare o carieră în SEO:

      1. Pasiune

Ca în orice alt domeniu, fără pasiune nu poți excela. Poți fi foarte bun la jobul tău, însă pasiunea pentru acel domeniu este cea care te ajută să strălucești și să faci acei pași în plus care te vor deosebi de restul. O carieră în SEO este solicitantă și plină de provocări, dar și plină de satisfacții. Dacă ești familiar cu oameni din domeniu și faci parte din comunități aferente, acest lucru arată angajatorilor nu doar că ești pasionat, dar și că ești la curent cu ultimele tendințe SEO.

   

     2. Ambiție și modestie

O minte strategică și o fire competitivă te vor ajuta să găsești soluții noi de îmbunătățire. Datorită volumului mare de muncă, trebuie să fii dispus(ă) să lucrezi de la A la Z și încă puțin peste. Nu e de ajuns să lucrezi doar la modul operațional, ci și să poți colabora cu web developers, precum și să poți crea și justifica scenarii de business care se pot întâmpla în cazul oricărei recomandări pe care o faci. Când consideri că soluția propusă e cea potrivită, dar te lovești de atitudini sceptice și „nu”-uri, fii îndrăzne(a)ț(ă) și argumentează-ți alegerea. În același timp, e bine să recunoști atunci când greșești și să accepți că se va mai întâmpla.

     

      3. Curiozitate

Există SEO și dincolo de Google. Știai că Youtube este al doilea cel mai mare motor de căutare? Dar că LinkedIn, prin intermediul grupurilor, și Twitter, prin intermediul hashtag-urilor, sunt platforme sociale folosite de utilizatorii de internet tot pentru căutări?

E important să ai o înțelegere globală și curiozitate cu privire la ce fac și alte motoare de căutare, precum Yahoo!, Bing, Naver, Baidu și Yandez. Research-ul și explorarea fac parte din marketingul digital, iar cei doritori de o carieră în SEO trebuie să fie la curent cu schimbările (aproape) zilnice din industrie. Poți urmări site-uri precum SEO by the SeaMozMozcastGoogle Webmaster Central BlogSearch Engine WatchSearch Engine Journal.

 

        4. Abilitatea de a prioritiza rapid și eficient taskurile

Există un million de lucruri care pot fi făcute când vine vorba de îmbunătățirea unui website, iar când întâmpini erori, trebuie să poți lua decizii rapide și corecte. Când lucrezi în SEO, efortul și impactul trebuie să fie în echilibru. E nevoie să fii capabil(ă) să analizezi rapid impactul fiecărei sarcini (ridicat/ mediu/ scăzut) și efortul pe care trebuie să-l depui (mare/ mediu/ mic). Mai mult decât atât, trebuie să acționezi conform strategiei SEO și să o poți adapta cu ușurință. 

 

      5. Cunoștințe generale de SEO

Este recomandat să știi: cum poți face o căutarea efectivă a cuvintelor cheie, distribuirea conținutului pe un site, cum trebuie să fie structurat website-ul astfel încât să fie în concordanță cu algoritmii Google, ce tipuri de erori și redirecționări pot apărea, ce practici și platforme te pot ajuta să creezi o strategie SEO potrivită (axată pe conținut sau pe tehnic), ce înseamnă Domain Authority și multe altele. Le fel de important este să cunoști bunele practici de SEO și instrumente folosite în SEO (Google Search ConsoleGoogle TrendsGoogle AnalyticsScreaming FrogMOZ).

 

      6. Creare de conținut, înțelegerea limbii vorbite și multe date

Ce înseamnă un conținut bun? De ce un anumit text determină utilizatorul să ia acțiune, să fie interesat de celelalte pagini ale websiteului, să descarce un anumit document sau să cumpere un anumit produs? Crearea unui conținut de calitate este o abilitate care se dezvoltă numai prin exercițiu și este fundamental să oferi informații relevante pentru utilizatori. Este recomandat să înțelegi limba vorbită și scrisă în zona geografică aleasă și să creezi conținut relevant pentru nativi, nu doar să traduci anumite texte dintr-o limbă în alta.

Totodată, analiza datelor și Excel-ul sunt la ordinea zile într-un rol SEO, care implică raportare masivă de date. E important să fii prieten(ă) cu Excelul și să nu te lași intimidat(ă) de cantități masive de date.

     

      7. Cunoașterea arhitecturii web de bază și a modului în care funcționează internetul

Întrebându-te cum oamenii folosesc internetul și cum găsesc conținut relevant pentru ei, poți înțelege cum căutarea unor anumite cuvinte cheie duce la afișarea unor rezultate specifice și cum motoarele de căutare prioritizează rezultatele. E bine să știi și despre HTTP, adrese IP, cum un server comunică cu un browser web sau diferența dintre redirecționările 301 și 302.

Cunoașterea arhitecturii web de bază te ajută să comunici eficient cu dezvoltatorii web și înseamnă că ești capabil să înțelegi rezultatele din sistemele de analiză date. De asemenea, când întâlnești erori, vei fi capabil să explici ce înseamnă, cum le poți remedia și cum poți ajuta roboții de căutare să navigheze mai ușor pe site-ul respectiv.

 

      8. Marketing bazat pe date, gândire analitică, diagrame și Microsoft Office

E necesar să știi să folosești instrumente de urmărire date, iar în aceeași măsură este important să fii dispus să analizezi în profunzime ce indică acele date despre performanța căutărilor. Gândirea analitică te va ajuta să găsești tipare și excepții de la regulă, să creezi o ipoteză și să treci la acțiune. Ca om de SEO, nu vei petrece tot timpul doar scriind, dar va trebui să și prezinți rapoarte bazate pe date. În  unele cazuri, clienții vor dori să vadă datele neprelucrate, însă cei mai mulți își doresc o prezentare care să le ilustreze. Astfel, crearea strategiei de SEO se va realiza mult mai ușor și rapid.

 

      9. Experiență cu platformele și intrumentele SEO

Cele mai comune platforme sunt Google Search ConsoleBing Webmaster Tools și Google Analytics, benefice pentru oricine care e curios despre ce tip de date pot fi urmărite și la ce pot fi folosite. E important să știi sisteme de management al conținutului (Content Management Systems), precum Wordpress. Constituie un avantaj dacă ai cunoștințele despre plug-ins pentru browser care navighează pe un website și îți raportează lucrurile importante, erori și oportunități de îmbunătățire.

 

Acum e momentul pentru SEO

Dacă ești student, abia ai absolvit sau vrei să te reorientezi, acum e momentul să te îndrepți către o carieră în SEO - fie într-o agenție, într-un departament de marketing sau consultanță.

Dacă nu știi de unde să începi, aruncă o privire la website-urile menționate mai sus, învață din cursurile gratis de pe Coursera și Udemy și ia legătura cu profesioniști SEO.

Fii curious, construiește-ți propriul website și experimentează!