De ce nu găsim oameni pe piața forţei de muncă? 

 

"Nu găsim oameni pe piaţă" este un enunţ pe care îl aud des de la lideri și manageri în interacţiunile pe care le avem. Este un punct, o perspectivă care duce la un blocaj.

 

Şi continuă. Noi, ca organizaţii, noi, ca antreprenori nu avem nimic de făcut, noi nu putem influenţa această situaţie, doar vorbim despre piaţă, nu este despre noi.  

 

Adică noi nu avem nicio vină.


Sunt cel puțin 2 aspecte care merită explorate în astfel de situaţii:


1. Oare ce avem noi de oferit? Noi, organizaţiile, noi antreprenorii.

 

Suntem atractivi pentru forţa de muncă şi realişti în aşteptări, sau vrem să primim mult și să oferim puţin?

 

Am putea începe o introspecţie, analizând nivelul de salarizare dintr-o perspectivă ușor diferită.

 

În loc să ne comparăm cu piaţa autohtonă, să ne întrebăm cum ar putea trăi un om din compensaţiile oferite de organizația noastră. Este de ajuns ce oferim acum ca să le generăm oamenilor sufficient confort financiar care să le permit să se concentreze in proporţie de 100% la obiective? Sau mulți dintre oamenii noştri trebuie să mai aibă activităţi de freelancing astfel încât să poată duce un trai decent?

Dacă răspunsul este negativ, probabil că acesta este unul dintre motivele pentru care nu găsim oameni.

 

O altă parte importantă a introspecţiei ţine de analiza culturii organizaţionale.

 

Cum arată organizația noastră? Ajută oamenii să crească? Le oferă susținere? Găsesc oamenii la noi oportunități de dezvoltare? Oferă siguranță și adresează conștient contractul psihologic?

 

Dacă nu ne-am pus niciodată această întrebare, poate acum este un moment bun să ne uităm la noi, la obiceiurile noastre şi la cultura organizației noastre. Nu la ce ne-am dori, ci la ce avem.



2. Oare ne uitam la oamenii noştri? Oare putem recunoaşte talentul?

 

Dacă noi nu găsim potenţial la noi în organizație, probabil nu cu piaţa este o problema…

 

Invariabil, ajungem în acest punct înapoi la cultura organizațională.

 

Dacă noi ca lideri nu suntem atenţi la oameni, probabil că și organizația tinde să nu observe nici oamenii, nici potențialul, şi nici măcar ce merge și ce poate fi îmbunătățit.


Cele două întrebări au un punct comun: atenția la oameni.

 

Indiferent dacă vorbim despre nivelul de salarizare, despre bonusuri, despre recunoașterea și aprecierea meritelor, despre posibilitățile de promovare sau despre viziunea companiei, trebuie să ne gândim în primul rând la oameni, la stabilitatea acestora.

 

Înainte să ne gândim la piață, nu ar fi mai simplu să ne uităm la cultura noastră organizațională?

 

Sau să îi întrebăm pe cei care deja sunt la noi în organizație dacă ei ne văd atractivi? Și dacă nu, ce ar fi de făcut ca să devenim mai competitivi?


A da vina pe factorii externi pe care îi putem controla nu este niciodată o soluție.

 

Chiar dacă este adevărat ce spunem, controlul nu e la noi, iar frustrarea nu cauzează decât inacțiune.

 

Putem în schimb alege să fim mai atenţi la noi si la oamenii noştri, să fim corecţi şi flexibili şi vom avea şansa de a-i atrage pe cei mai buni oameni care încă există pe piață.

 

Aveți o cultură organizațională ce atrage talente fără prea mari bătăi de cap?

Atunci promoveaz-o așa cum merită!

Fă-ți cont de angajator aici și comunică potențialilor candidați despre cât de faină e organizația voastră!