25 de jurnaliste si jurnalisti, inclusiv reportera de la UNIMEDIA, Marcela Zamosteanu, au invatat cum sa reflecte subiecte despre egalitatea de gen si sa identifice formele de sexism in mass-media. Eliminarea din produsele jurnalistice a stereotipurilor si miturilor legate de gen, regulile de feminizare ale notiunilor si functiilor, dar si alte aspecte au fost abordate pe parcursul celor trei zile de instruire, alaturi de experte si experti nationali si internationali.

„Am lansat acest program pentru ca stim ca mass-media are un rol crucial in formarea modului de gandire al intregii societati. Iar aceste instruiri vin sa ofere noi cunostinte in domeniul egalitatii de gen si drepturile femeilor. Dvs. sunteti vocea tarii, care trebuie sa ceara respectarea justitiei, adevarului si a drepturilor omului, inclusiv a egalitatii de gen”, a precizat Nina Orlova, specialista in programe UN Women Moldova.

 

Petru Macovei, director executiv al Asociatiei Presei Independente (API), a subliniat importanta jurnalistilor si a jurnalistelor in promovarea principiului echilibrului de gen in societate: ”Egalitatea de gen nu este doar despre femei, ci despre echilibrul dintre femei si barbati. Este important ca fiecare dintre noi sa intelegem acest lucru si sa ne inarmam cu rabdare pentru ca, din pacate, mentalitatile patriarhale inca persista in societate, iar jurnalistii, ca formatori de opinie, ar trebui sa se implice in schimbarea acestor mentalitati. Cel mai trist lucru este faptul ca in mass-media din Republica Moldova practic lipsesc materiale care ar arata responsabilitatile egale dintre parinti in educarea copiilor. De noi depinde daca aceasta realitate va fi schimbata. Materialele jurnalistice sunt capabile sa influenteze, sa educe si sa dezvolte, pe termen lung, felul de a gandi al oamenilor. Jurnalistii sunt oamenii care trebuie sa lucreze in interesul public si sa promoveze drepturile oamenilor, inclusiv egalitatea de gen. Iar noi trebuie sa gasim diverse modalitati de a ne face meseria, sa facem oamenii sa gandeasca diferit.”

Expertele au indemnat participantii sa nu judece stereotipic si sa faca auzite vocile femeilor in functii de conducere. ”Noi toti judecam stereotipic. Sa punem ochelarii gender, sa incercam sa vedem dincolo de stereotipurile cu care am crescut. Ce le vom arata oamenilor, aceasta vor intelege”, considera Olga Nicolenco, formatoare in cadrul programului. ”La moment, acest dezechilibru nu ne face bine nici noua, nici copiilor nostri, nici societatii in general. Trebuie mereu sa cautam o metoda sa privim altfel la lucruri. Deseori titlurile senzationaliste sunt cele care promoveaza mesaje sexiste. Noi trebuie sa fim mai creativi atunci cand incercam sa promovam pe agenda mediatica teme precum egalitatea de gen”, a mentionat Alina Radu, directoarea publicatiei ”Ziarul de Garda”.

Citeste mai departe>>