Exista cel putin 6 reguli nescrise, in orice companie, pe care trebuie sa le aveti pe lista voastra inca din prima zi de lucru si pe care este imperios necesar sa le respectati.

Cand ati ajuns intr-o noua organizatie, unde veti juca un alt rol, vi se vor explica regulile obligatorii ale acesteia, veti afla care este politica companiei si care sunt asteptarile sefilor.

Cu aceasta ocazie ati aflat despre valorile, tintele si directiile de dezvoltare ale companiei in care aveti de jucat un rol si, normal, v-au fost prezentati viitorii colegi.

Exista insa si o alta categorie de reguli, care nu sunt scrise nicaieri, care guverneaza insa buna desfasurare a lucrurilor si care constituie chiar cultura organizatiei.

„Ele apar acolo unde manualul angajatului se opreste”, ne spun intr-un articol din Harvard Business Review, Frances Frei si Anne Morris. Desi nu sunt scrise, aceste reguli sunt prezente peste tot la locul de munca. Este ceea ce numesc specialistii in organizarea muncii - „cultura care ne invata ce sa facem atunci cand seful nu este in birou si noi stim ca in majoritatea timpului nu este acolo.”

Sa parcurgem impreuna cele 6 reguli, care pot fi observate la locul vostru de munca, dar pe care nu le gasiti in manualul angajatului.

1.    Ce inseamna in realitate un program flexibil.

Toata lumea isi doreste un program de lucru flexibil. De altfel, ati ales job-ul respectiv si pentru faptul ca ati putea sa dati un telefon oricand, in timpul programului sau pentru ca nu va temeti ca seful va cronometra timpul petrecut de voi la dentist si ati lipsit din birou.

Atentie insa, nu aveti de unde sa stiti daca locul vostru de munca accepta un program flexibil. Sa nu ramaneti surprinsi cand cei mai multi dintre colegi incep la 9 dimineata si nu parasesc biroul inainte de ora 18:00. Ati vazut pe cineva ca a plecat in mijlocul zilei la banca sau la farmacie?

Observati cu atentie cum se desfasoara o zi de lucru. Intelegeti mecanismul dupa care functioneaza si ceea ce se asteapta de la voi. Numai tineti cont de ce v-a spus hiring managerul la interviu. Numai asa va veti feri de pasi gresiti, reusind sa va programati cat mai bine activitatile extra-birou.

2.    Cand se termina cu adevarat ziua de lucru?

Sunteti nou venit si spre surprinderea voastra observati ca nimeni nu pleaca de la birou pana nu pleaca seful. Or, acesta pleaca mai tot timpul dupa ora 20,00.

Daca veniti mai devreme decat ceilalti, mai mult ca sigur nimeni nu va observa. Daca plecati mai devreme, toti vor sesiza acest lucru. Indiferent de cat ati realizat in acea zi, se vor gasi voci care sa va eticheteze drept lenes sau chiulangiu.

Cel mai important lucru este sa va terminati treaba si seful sa vada ca ati terminat ce aveati de facut. Daca se accentueaza presiunea statului la birou tarziu, iar voi incepeti sa resimtiti stresul, atunci cultura organizatiei nu se potriveste cu a voastra.

Cunoasteti expresia: E timpul pentru altceva.

3.    Politica usilor deschise

S-ar putea sa va angajati la o companie unde veti auzi ca sefii au intotdeauna usa deschisa pentru angajatii lor. Ca puteti oricand sa mergeti sa impartasiti din ideile voastre sau ca isi fac timp sa te asculte.

In realitate lucrurile nu stau chiar asa. Seful tau direct nu agreeaza deloc ideea ca tu sa mergi si sa-i vorbesti unui superior despre ideile tale „stralucite”. Uneori constati ca CEO este mai mereu plecat si ca foarte rar isi petrece cateva minute cu cineva ascultandu-l.

Daca compania are aceasta deviza a „usilor deschise”, inainte de a o pune in practica informeaza-te. Urmareste daca acest lucru se intampla cu adevarat si care sunt consecintele unei asemenea actiuni. Cel mai bine inainte de a merge la un superior pentru a prezenta propunerile tale-priveste, asculta, urmareste consecintele si dupa ce stai si analizezi toate aceste lucruri intra in biroul lui.

4.    Cand asteapta seful raspunsul tau

Nu este exclus sa gasiti un sef caruia ii place sa puna detaliile unui proiect pe e-mail, cu mult dupa orele de program. Voi stiti chiar din spusele lui, ca nu este necesar sa raspundeti imediat. Spre surprinderea voastra, a doua zi, toti colegii vorbesc despre detaliile proiectului si cum au raspuns la e-mailurile primite de la sef.

Te simti exclus si neinformat.

Daca stii cand si cum trebuie sa raspunzi la e-mailurile sefului vei participa la tot ce se intampla, vei fii informat. Inca din prima zi cereti colegilor „indicatii” despre timpul si modalitatea cand se asteapta seful sa primesca un raspuns.

Chiar daca iti spui ca nu este foarte bine sa-l obisnuiesti pe sef cu raspunsuri in cat mai putine minute, va recomand sa vedeti (nu sa raspundeti) dimineata, daca aveti mesaje sosite in cursul noptii de la sef. Evitati, cu putin efort, sa fiti neinformat si sa nu participati la proiectul sau proiectele in lucru.

5.    Cum te imbraci

Dupa atatea sfaturi privind modul cum sa va duceti imbracat la un interviu, indiferent de nivelul si functia interlocutorului, cand deja stiati ca prima impresie (vrem nu vrem) conteaza, vine momentul cand mergeti la locul de munca.

Chiar inainte de prima zi de lucru, vizitati locul de munca si observati cum sunt imbracati viitorii colegi. Poarta jeansi sau afiseaza tinuta business-causal? Luati in calcul rolul pe care il aveti in organizatie. Imbracamintea voastra trebuie sa arate cata incredere, creativitate si competenta aveti.

Fiti atenti la tatuaje si piercing-uri. Sunt companii care nu agreeaza asemenea lucruri si altele care le tolereaza. Informati-va de la colegi si procedati in functie de „obiceiurile casei.”

6.    Cand luati vacanta

Fiecare companie are o politica diferita fata de raportul munca- viata personala. Politica companiei va va arata cate zile puteti petrece in vacanta, iar cultura pe care compania o are va reflecta modul in care angajatii reactioneaza fata de aceasta politica.

Modul in care se „misca” colegii in raport cu aceasta problema - unii isi consuma toate zilele de vacanta, altii o fractioneaza pentru a pastra zile libere de sarbatori - reprezinta un barometru al modului in care se procedeaza in interiorul companiei. Observand comportamentul colegilor veti stii cu mai multa siguranta care este dimensiunea reala a libertatii voastre de a va planifica vacanta: cand si cum.

Nu uitati ca dincolo de orientarile primite din materialele scrise, intotdeauna exista reguli nescrise pe care trebuie sa vi le insusiti cat mai repede. Observand cu atentie ceea ce se intampla in interiorul locului vostru de munca, veti evita pasii gresiti, abaterea de la normele etice, lucruri care nu sunt afisate nicaieri.

Astfel spus, cu cat memorati mai repede „cand se bea cafeaua”, cu atat mai repede veti stii care sunt regulile nescrise ale companiei unde lucrati.